torsdag 1 mars 2012

SVT, siffrorna och barnen

I dag kom den årliga public service-redovisningen som beskriver SVT:s verksamhet 2011 i ord och siffror. Särskilt siffror är belysande när det gäller barn- och ungdomsutbudet.

Fakta:
 
Under 2011 sändes 5 343 timmar program för barn och unga. Av dessa var 829 förstasändningar och 4514 timmar repriser.

Utbudet i Barnkanalen fördelar sig på följande vis mellan de olika programkategorierna:
• Fiktion 70 %
• Underhållning 22 %
• Fritidsfakta 4%
• Kultur och musik 2%
• Vetenskapsfakta 1%
• Sport 1 %
• Samhällsfakta 0%
• Nyheter 0%
• SVT forum 0%
• "Skarv" 0%
(Att vissa programkategorier, såsom Nyheter, får 0% trots att de faktiskt har ett visst utbud beror på att detta är så försvinnande litet i relation till de större kategorierna.)

I den i särklass största programkategorin Fiktion är fördelningen mellan svensk och utländsk produktion 18 respektive 291 timmar. Det är en minskning från 2010 då fördelningen var 26 timmar svensk fiktion och 300 timmar utländsk.

Av Sveriges 38 TV-kanaler hamnar Barnkanalen på plats 7 i en bedömning bland tittarna. På en betygsskala 1-5 får Barnkanalen snittbetyget 3,7.

De som tittar på SVT minst 15 minuter per vecka, ålder och andel:
• 3-6 år: 89%
• 7-11 år: 79%
• 12-15 år: 60%
• 16-19 år: 57%


Reflektion:

Fiktion är den i särklass största programkategorin för barn och unga – och av dessa program är endast 6 procent svenskproducerade. Visserligen är inte svenskt nödvändigtvis bättre än utländskt men med tanke på att man på SVT hävdar att man satsar på svensk dramatik för barn vill man kanske ser att man satsar lite hårdare. Detta är väl knappast den "omfattande nyproduktion och egen produktion av program i olika genrer för barn och unga" som anges i SVT:s sändningstillstånd?

Alla programkategorier utom Fiktion och Underhållning är pyttesmå. 2 procent Kultur och musik! 1 procent Vetenskap! 0 procent Nyheter! Är detta vad man kallar "ett varierat utbud (…) för och med barn och unga" som det heter i sändningstillståndet?

Barnen är lojala mot SVT – tittarsiffrorna för barn upp till 11 år hamnar på ca 85 procent. Men ingenstans i redovisningen framgår hur ekonomin fördelas mellan kanalerna. Hur mycket kostar barnens program jämfört med de vuxnas? Rapporten "Ge morgondagens Pippi en chans" som kom i höstas visar att det är en spottstyver. (Läs den här.)   

Som SVT:s främst strategiska mål för framtiden anges att man ska "nå nya generationer". Vad sägs om att satsa på ungarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar