Po Tidholms artikel om Legos könsrollsstrategier i DN härom dagen har upprört många. Sällan har cynismen i den kommersiella strategin "våld till killar och hemmapyssel till tjejer säljer" framstått så tydligt som i företagets satsningar på Ninjago och Lego Friends.
Personligen blir jag först nedslagen av att ännu en gång påminnas om detta bakåtsträvande, lekhämmande, ansvarslösa agerande från leksaksbranschen. Därefter blir jag nästan lika nedslagen av allas nedslagna suckanden i sociala medier – uttryck för det som Maria Sveland så träffande kallade "politisk depression". OM nu alla blir så upprörda, beklämda, sorgsna – varför gör ni inte något!?
Gå med i IPA Barns rätt till lek, till exempel! En organisation som redan i 50 år arbetat för att främja barns lek i ett lekhämmande samhälle. Engagera er i kampen för lekvänliga närmiljöer, bevarandet av Parkleken eller i kampen mot just könsseparatistiska leksaker (en ny arbetsgrupp som är på G under våren). Eller bli åtminstone stödmedlem och främja därmed andras arbete för en humanare och mer jämställd barndom!
IPA:s svenska hemsida är i behov av uppdatering och finns här. För att se vilka olika arbetsgrupper som finns, klicka på "Kontakt".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar