tisdag 24 maj 2011

Ord & bild & Barn


I dagens SvD recenserar jag senaste numret av tidskriften Ord & bild med tema Barn.

Det är en tidskrift jag genast ville läsa om så snart jag läst ut den – så intressant och uppiggande var den! Här finns artiklar om den nya barnfattigdomen, om barns bristande delaktighet i skola och samhälle, om moderskapslitteratur, om indoktrinering och om barn i litteraturen.

Dock saknar jag barnens egna ord. De unga finns visserligen representerade via teckningar från olika decennier, men risken är att de därmed som så ofta – och på tvärs mot tidskriftens goda intentioner – uppfattas som "utsmyckning", nåt fint och gulligt och lite fascinerande.

Jag lär återkomma här på bloggen med närmare läsning av några av Ord & bild-artiklarna. När jag läst om dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar