onsdag 9 november 2011

Empati och pedagogik i Barcelona

 Sex av de korta dokumentärerna En stund med har valts ut för att visas på barnfilmsfestivalen BIAF i Barcelona som pågår 15-18 november!

Jag har tidigare här på bloggen skrivit om en av mina favoriter, filmen om Jens som väntar på att hans kusin och bästis Louise ska komma och leka. Det blir en mycket lång väntan. En annan som ska visas är den om Leonardo som inte tycker att det är särskilt roligt att köpa vinterskor. Även om fotmätarna i butiken är finfina gevär … Filmen om Leonardo (regi: Tove Jonstoij) kan du se här.

Ett av filmfestivalen BIAF:s uttalade mål är att uppmuntra tv-program för barn som inte bara underhåller, utan även rymmer någon form av pedagogik. Pedagogik, skulle jag vilja säga, är väl i och för sig knappast någon bristvara vare sig i Barnkanalen, BBC eller Disney Channel. Jag skulle snarare vilja uppmuntra tv-program som ger barnen en känslomässig upplevelse. Pedagogiken, vare sig uttalad eller inte, brukar komma på köpet om produktionen verkligen berör. Det är så lätt hänt att pedagogiken kommer i första hand och kvaliteten (i de fall man ens kan tala om en sådan) i andra eller tredje eller fjärde eller femte.

Därför hoppas jag att publiken i Barcelona kommer att uppskatta En stund med. Här är barnets känsloupplevelse i förgrunden – i första hand Jens, Leonardo och de andra som porträtteras, dels den unga publiken som tar del av deras vardag. Så förmedlas en subtil, human form av pedagogik som också brukar kallas empati. Vad kan vara viktigare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar