torsdag 23 februari 2012

Moderna tider 2012

I dag visade jag Charlie Chaplins klassiker Moderna tider för tre treor i Filmhuset. Efteråt stannade en av klasserna kvar för att samtala med mig om filmen. Vi pratade bland annat om fattigdom, klasskillnader, fördelningspolitik, filmteknologi och arbete/arbetslöshet. Alla 20 ungar var engagerade, alla deltog i samtalet och alla tyckte om filmen!

Det gjorde mig lycklig att barnen vågade ha olika åsikter – till exempel tyckte ett par att det var ok att (i likhet med flickan i filmen) stjäla ett bröd om man var väldigt hungrig och fattig på riktigt, medan andra ansåg att stöld alltid är fel. Att stjäla åt någon annan, i Robin Hood-anda, var mer accepterat. Men egentligen, som en nioåring påpekade, ska ingen behöva vara så fattig, "det ska kommunen se till".

Och så gjorde det mig lycklig att inte en enda av ungarna hade problem med svartvit stumfilm. "Man glömde bort det direkt, för det var så roligt", sade en. Och "Jag tycker stumfilm är bättre än vanlig film" sade en annan. Ingen längtan efter 3D där, inte!

Innan de gick fick alla ge sitt betyg på filmen. Detta skedde anonymt (men inte riktigt alla deltog). Resultatet på en femgradig skala: 3 stycken 3:or, 3 stycken 4:or och 7 stycken 5:or.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar