onsdag 26 oktober 2011

Barnlek och grymhet på film


I senaste numret av den utmärkta filmtidskriften FLM, som du kan titta på här, har jag skrivit en längre text om Ruben Östlunds nya film Play. Filmen handlar om ett gäng ungar som rånar ett annat gäng ungar och min text undersöker hur filmen leker med vår bild av barnet och barndomen.

Ur filmhistoriskt perspektiv är ju barnet som figur nästan per definition alltigenom god och de få fall då elaka barn synts på bioduken har de antingen straffats inom fiktionen eller så har filmen mött hård kritik. Det ska bli intressant att se om Östlunds film möter liknande reaktioner – eller kanske kommer skildringen av barnen att hamna i skuggan för diskussionen om skildringen av hudfärger? (I Cannes, där den visades i våras, kallades filmen av flera för rasistisk.)

Några av barnen i Play är inte bara elaka – de är det med sällsynt finess. Och de spelar sina roller väl – både skådespelarna och karaktärerna inom fiktionen! – och visar därmed hur väl medvetna de är om omgivningens förväntningar och fördomar om dem.

Tänk att barn alltid måste ses som barn i första hand och människor i andra och hur det kringskär deras handlingsutrymme. Såvida de inte bryter mot alla regler och gör som ungarna i Play. Och därmed förvirrar oss fullständigt.

4 kommentarer:

  1. Du, det handlar inte om "ett gäng ungar som rånar ett annat gäng ungar" - utan om ett kriminellt gäng som rånar två yngre icke-kriminella killar. Viss skillnad.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: ja, det är just vad min FLM-artikel handlar om – att också ungar kan vara kriminella men hur sällan det visas på film. Har du läst den?

    SvaraRadera
  3. Nej, jag har inte läst artikel (ännu), men det jag reagerade på och vände mig emot var formuleringen ovan om "ett gäng ungar som rånar ett annat gäng ungar".

    Som om det vore någon slags gänguppgörelse mellan lika goda kålsupare, när det i själva verket rörde sig om om ett kriminellt gäng som rånar två yngre icke-kriminella killar.

    SvaraRadera