torsdag 2 juni 2011

Slashaspropagandan i barnprogrammen

Följande lätt fantastiska klagobrev till Radionämnden, daterat 7 oktober 1972,  hittade jag i Riksarkivet i Arninge härom dagen:

"Jag vill härmed protestera mot att i snart alla barnprogram i TV de medagerande vuxna har långt hår och skägg.

Jag finner det olämpligt att på detta vis propagera för en ovårdad livsstil inför barnen, som är så mottagliga för all propaganda.

Vi har sannerligen nog med långhåriga busar och slashasar i vårt samhälle utan att TV behöver medverka till att det blir fler av denna sort.

Låt prydliga ungdomar istället bilda föredöme för ungdom och barn.

Jag är inte på något vis reaktionär, men jag tror att om denna slashaspropaganda får fortsätta kommer väl nästa steg att innebära propaganda för hasch och LSD i barnprogram. Jag tänker nog som många andra, även om de ej gör slag i saken och klagar.

Jag emotser ett svar i någon form.

Umeå den 7.10.72
Ingemar Ekenberg"



Jag hittade brevet i min genomgång av anmälningar av barnprogram till Radionämnden under 70-talet, som är ett led i mitt forskningsarbete. Fler fina brev, med åtföljande analys, utlovas när boken är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar