Nya numret av tidskriften Opsis barnkultur ägnas till stor del åt en av den svenska barnkulturens giganter: Ulf Stark. Här finns intervjuer, reportage och analyser om hans insatser på litteratur-, musik- och filmområdet. Mitt bidrag är en text om Ulf Stark som filmmanusförfattare:
"För en insats präglad av
djup respekt för varje barn – och vilsna vuxna." Så lydde motiveringen
till Svenska filminstitutets barnfilmspris Gullspira år 2008 då Ulf Stark
tilldelades den gyllene lilla geten. Med ett dussin manus och ungefär lika
många litterära förlagor och därtill enstaka insatser som skådespelare och
dramaturg tillhör Stark den handfull skara som måste betecknas som nestorer
inom den svenska barnfilmsbranschen. De som inte gör någon enstaka film för den
yngsta publiken som ett led i en karriär mot mer prestigefyllda projekt, utan
som håller sig till barnfilmen år efter år. Kanske för att de insett att den
bjuder på spännande utmaningar och möjligheter snarare än hämmande
begränsningar som många inom filmbranschen tror.
En sådan möjlighet som Stark tagit
tillvara är den att med filmen skapa ett magiskt rum där realismens lagar
upphävs och i stället lekens gäller. För att det ska ske krävs naturligtvis
även rätt regissör och rätt regissör för Starks berättelser har Rumle Hammerich
visat sig vara. Det är i filmer som Kan
du vissla Johanna och Dårfinkar och
dönickar som magin uppstår och dröjer kvar långt efter eftertexterna.
Kan du vissla Johanna, entimmesfilmen som visas varje julafton, är
berättelsen om de såta vännerna Uffe och Berra som skaffar en morfar åt Uffe. Han
vill, precis som Berra, få en peng av en morfar ibland, fiska och fira
födelsedag med en morfar som älskar grisfötter och cigarrer. På ett besök på
ålderdomshemmet hittar Uffe sin morfar. Han är inte något vidare snäll till att
börja med, snarare kärv och misstänksam, men precis som Uffe har han ett
plåster på hakan och han visar sig snart vara både generös och påhittig på sitt
sätt. Fast nyckfull: han kan bli arg, ledsen och väldigt trött ibland.
När Berra (Tobias Swärd) och morfar
(Per Oscarsson) möts och bestämmer sig för att vara släkt uppstår lekens
magiska rum. Plötsligt är det nya lagar som gäller enligt en tyst, gemensam
överenskommelse som skapas utifrån de behov de lekande har. Uffe behöver någon
som ser bara honom, som tycker att han är speciell och är intresserad av allt
som händer honom och har tid att lyssna. Morfar behöver någon att tycka om, som
får honom att för en stund släppa tankarna på det förflutna, sorgen över den
döda hustrun och bitterheten över att vara ensam kvar. De båda går in för sin
lek med liv och lust, de växer i sina roller som barnbarn och morfar, vågar
nytt, tänker stort och njuter tillsammans. När morfar en dag inte längre är på
sitt rum då Uffe kommer för att hälsa på förklarar sköterskan att han gått
bort, att han "hade ett dåligt hjärta". "Nej," svarar Uffe,
"han hade det bästa hjärtat i världen!". Och tack vare det hjärtat
och den kontakt som uppstått mellan det och hans eget har Uffe vuxit. Trots att
filmen slutar i död och begravning är det ett lyckligt slut – ett som förmedlar
hopp och förväntan inför livets nästa äventyr.
Liksom många av Ulf Starks
filmberättelser har Kan du vissla Johanna
starka drag av självbiografi. Protagonisten bär författarens namn, det är
Stureby och det är 1950-tal. Ändå, och häri ligger en annan av Ulf Starks
filmiska styrkor, blir det aldrig sådär nostalgiskimrande, smetsentimentalt som
det så ofta blir när barndomsminnen omvandlas till biofilmer av nu vuxna män – jo,
för detta är ett manligt regissörssyndrom. Uffe, Berra och även Percy, som
förekommer i andra filmer, är inte minnen av barn som en gång fanns utan de är
i högsta grad levande, just här och just nu när vi ser på filmerna om dem.
Deras autenticitet skär genom decennierna och de tidsenliga kostymerna,
scenografin och replikerna skymmer inte sikten. (Annat än undantagsvis. Mindre
lyckade Stark-filmatiseringar, i händerna på mindre fingertoppskänsliga
regissörer än Rumle Hammerich, lider också de av den svenska barnfilmssjukan
"vuxenrepliker i barnmunnar". En skitförbannad, sadistisk storebror
kan inte, såsom i Min vän Percys magiska
gymnastikskor säga "Vad sjutton säger du!? Du är ju heltokig!"
till sin gränslöst retfulla lillebror. Det låter helfånigt.)
Dårfinkar och dönickar skiljer sig på många sätt från Kan du vissla Johanna: den utspelar sig
i samtida miljö, den har en flicka på tröskeln till puberteten i huvudrollen
och föräldrarna som förekommer är inte de vanliga genomgoda. TV-serien sändes i
sex avsnitt 1988, blev omedelbart en succé och har repriserats ett antal
gånger. Den berättar historien om Simone som när hon flyttar till ett nytt
område blir tagen för pojke i skolan och när klassföreståndarinnan ropar upp
henne som "Simon" ger hon sig in i en långvarig lek med sin
identitet.
Hon köper kläder på
killavdelningen, studerar killars kroppsspråk och gör saker hon aldrig skulle
ha gjort som Simone. Busar, bråkar, ta plats. Och hon märker snart att det som
förändrats när hon blivit kille är inte så mycket hon själv som omvärldens
förväntningar på henne. Alla förväntar sig
att hon ska busa, bråka, ta plats – på gott och ont. Det är härligt att skippa
duktighetsiver och släppa hämningar – men mindre härligt att gång efter annan
misstänkas och misstros. Och lögnen tär på Simone i längden. Småningom vet hon
knappt vem hon är, vad hon vill, vem hon kan lita på. Men hon har sin morfar;
en morfar som precis som Uffes vet vad demoner, svartkänslor och dårfinkar går
för. Som är nyckfull och hjärtsvag och döende. Och som kan trösta utan dalt.
För i Ulf Starks filmvärld är det
morfäderna, och i viss mån farfäderna, som står för den "djupa
respekt" gentemot barnen som författaren själv hyllades för i
Gullspiramotiveringen. Den äldre generationen klappar inte välmenande men
nedlåtande på barnens huvuden eller talar om sig själv i tredje person eller
bjuder på ständiga överdåd av saft och bullar för att ställa sig in. De
behandlar ungarna såsom de själva vill bli – men kanske alltför sällan blir –
behandlade. Det vill säga som människor – med starka eller svaga men i vilket
fall världens bästa hjärtan.
Ulf Stark filmografi i urval:
• Dårfinkar och dönickar, TV-serie,
regi Rumle Hammerich 1988 (manus och litterär förlaga)
• Sixten, regi Catti Edfeldt 1994
(manus och litterär förlaga)
• Min vän Percys magiska
gymnastikskor, regi Martin Asphaug 1994 (manus och litterär förlaga)
• Kan du vissla Johanna?, regi Rumle
Hammerich 1994 (manus och litterär förlaga)
• Min vän shejken i Stureby, regi
Clas Lindberg 1997 (manus och litterär förlaga)
• Tsatsiki, morsan och polisen, regi
Ella Lemhagen 1999 (manus)
• Percy, Buffalo Bill och jag, regi
Anders Gustafsson 2005 (manus och litterär förlaga)
• Loranga, Masarin och Dartanjang,
regi Igor Vejstagin 2005 (manus och roll)
• Jaguaren, regi Mattias Gordon
(litterär förlaga och roll)
• Iris, regi Ulrika Bengts 2011
(dramaturg)
Intressant läsning! Ta dig gärna en titt på min Dårfinkar och dönickar-text: http://www.djungeltrumman.se/rebecca/post/50323
SvaraRaderaTack, Rebecca! Det är alltid roligt att läsa analyser av Dårfinkar och dönickar, men på ett sätt även lite nedslående. De påminner mig alltid om hur få filmer/TV-serier för barn som faktiskt bryter mot/experimenterar med de traditionella könsrollerna.
SvaraRaderaMånga hälsningar
/Malena
PS. I dagarna släpps fantastiska Tomboy på DVD, om du inte redan sett den! (Eller vill se om den.)
Ja, jag håller verkligen med dig. Jag har faktiskt inte sett Tomboy ännu, men ska se den så fort som möjligt.
SvaraRadera