För det första: Liten Skär och
många små brokiga är inte en rasistisk film, som hävdats i den infekterade debatt
som pågått i ett par veckor. Tvärtom finns här en tydlig strävan att bryta mot
normer och ifrågasätta invanda tänkesätt. Men bilden av Lilla Hjärtat är ändå
en symbol som inte borde ha överlevt in på 2010-talet, en rest av ett
förhånande av de svarta slavarna i 1800-talets USA. Att Stina Wirsén skildrar
ett mörkhyat barn som en blackface visar på en naivitet som jag tror är ganska
typiskt svensk, en övertro på att bara man själv är fördomsfri så är allt som
kommer ur ens mun och penna fördomsfritt. Som om det inte fanns en överbyggnad,
en rasistisk struktur, att ta hänsyn till. Det är dock inte ett skäl att stoppa
filmens premiär, som Folkets bio i Lund gjort.
För det andra: när såg man senast
en snippa i en barnfilm? Just när jag trodde att det av pedofilfobiska skäl aldrig
mer skulle ske drar Liten Skär ner underbrallorna för att reta kompisen Lilla
Hjärtat som redan är arg så hon skakar. Jag jublar över denna scen; självklart
inte för att en film per automatik blir bra för att man blottar könsdelar – utan
för att det visar på den friska frihet som präglar Stina Wirséns nya film.
Liten Skär och många små brokiga är renons på pedagogiska undertoner och de
överbeskyddande, milt smekande silkevantar som utmärker hart när all kultur som
görs för barn år 2012.
För det tredje: när såg man senast
en film som är skapad uteslutande för den yngsta publiken? Som inte flirtar med
föräldrar, morbröder och farmödrar utan tvärtom kanske generar dem en aning – på
samma sätt som deras små guldklimpar ibland gör när de fäller högljudda,
olämpliga kommentarer på bussen? Här handlar det om kiss och slaskiga pussar,
kladd och trots, bråk och svartsjuka – men också om livsglädje, leklust och
kärlek. Hela livet, således och ungefär, ur en två-treårings perspektiv.
Förutom Lilla Hjärtat finns här en
uppsjö stiliserat brokiga figurer: en är könlös, en tvåkönad, här finns en
bråkstake och en gnällspik. Men de har alla starka känslor och temperament som
skiftar beroende på om de målar, firar födelsedag eller har dockvagnsrace, så
statiskt blir det aldrig.
Handlingen hålls samman av Stellan Skarsgårds livliga
stämma som interagerar med både figurer och publik och uppmanar dem/oss att
gissa vad som håller på att ritas fram och att jympa i biosalongen. Ibland blir
han trött på dem, bannar dem och tjatar och suckar.
Det är lite Linus på linjen, lite Vem
och väldigt mycket Stina Wirsén. Summan blir oemotståndlig.
Publicerad i Helsingborgs dagblad 21/12 2012
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar