torsdag 31 maj 2012

Dagens dikter

Det är dags att påminna om två fantastiska dikter om barnvarandet. Inte färska men desto mer aktuella. Nummer 1 i en tid då barns tid för fri lek kringskärs alltmer, då såväl skola som familj schemalägger med en skrämmande, hämmande iver. Nummer 2 i en tid då (privilegierade) barns liv präglas av omedelbar behovstillfredsställelse av en ängslig, välmenande omvärld.

1.
Om tiotusen år smälter isen
Det infrusna barnet lossnar och återupptar sin lek
Skapar av pinnar och kottar tjur, ko och kalv samt en gärdsgård mot döden. 

(Werner Aspenström)
(Tack Staffan Westerberg för att du lärde mig denna!)

2.
Jag samlade frimärken.
Pappa gav mig ett halvt kilo.
Jag samlade inte frimärken mer.

(Siv Widerberg)
(Tack Lena Kjersén Edman för att du påminde mig om denna pärla!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar