onsdag 11 januari 2012

Göteborgs Lilla filmfestival

 Äntligen! blir Sveriges största och intressantaste filmfestival, GIFF, barnvänlig! tänkte jag när jag fick nyheten om årets satsning "Göteborgs lilla filmfestival" som pågår helgen innan "den stora" drar i gång.

Men när festivalprogrammet kom i dag blev jag minst sagt besviken. Det innehåller nämligen  endast tre långfilmer (vara en är från 1977 och redan setts av de flesta och en endast visas otextad med engelskt tal), en TV-serie (som just nu går på Barnkanalen), ett kortfilmspaket samt ett retrospektiv av animerade kortfilmer av Jessica Laurén (jättefina, men har nyligen gått på bio och/eller TV).

Inte är "seminarieprogrammet" vidare imponerande heller: ett filmpedagogprat om Astrid Lindgren, prova på att göra animerad film, bli sminkad, bli fotograferad framför en green screen, ät snittar

LITE högre ambitioner kunde man kanske haft? Detta känns inte riktigt som det alternativ till den kommersiella biomarknaden som GIFF:s vuxenfilmfestival brukar vara och som barnfilmsmarknaden mer än någon annan och någonsin behöver.

Göteborgs Lilla filmfestival pågår 21-23 januari. Läs hela programmet här

2 kommentarer:

  1. Ja det här är ju sådant som får barn ointresserade av okommersiell barnkultur. Jag har funderat lite på att gå på min invigningen med mina barn 8 och 11 år. Men när jag såg programmet så insåg jag att det skulle göra mer skada än nytta. Det handlar ju också om att skapa förtroende för mina försöka att guida dem i kulturlivet.

    SvaraRadera
  2. Ja, Kari E, det är synd. Men jag hoppas ändå På Isdraken, trailern bådar lite gott. Kolla här:
    http://www.youtube.com/watch?v=29TWqY8hb8s

    SvaraRadera