torsdag 8 december 2011

Playdebatten och barnen

Jag hade verkligen inte tänkt ge mig in i den segdragna och förvirrade debatten om Ruben Östlunds Play. Men när Helsingborgs dagblad för ett tag sedan bad mig göra en förkortad version av min essä i FLM om bilden av barnen i filmen så kunde jag inte säga nej.

Denna artikel har nu Ulrika Stahre läst och refererat till i ett inlägg i Aftonbladet som är det hittills bästa i den långa raden av upprörda texter jag läst. Stahre bortser nämligen inte, som alla andra, ifrån det faktum att Play handlar om barn och att barn har en helt annan position och handlingsutrymme än vuxna. Eftersom de rör sig i marginalerna, eller en verklighet inuti "den stora" verkligheten, där delvis andra lagar och regler gäller.

TILLÄGG I EFTERHAND:
En läsare har uppmärksammat mig på att Maja Bredberg skrivit ett argt och personligt inlägg i Playdebatten. Med barnperspektiv. Läs det här. Tack för korrigeringen, Tinni Ernsjöö Rappe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar