tisdag 20 december 2011

Önskelista till Svenska barnboksinstitutet

I ett blogginlägg tidigare i höstas bad jag er läsare inkomma med förslag på böcker som Svenska barnboksinstitutet bör ge ut i nytryck i sin serie "Läsvärt – om och om igen". Önskelistan är nu ivägsänd till SBI:s chef Jan Hansson och ser ut såhär:


Gunnel Linde, Den vita stenen 
Maud Reuterswärd, Dagar med Knubbe
Ingrid Sjöstrand, Kalle Vrånglebäck
Barbro Lindgren, Mattias-trilogin
Marita Lindquist, Malena-serien
Maria Gripe, alla titlar som inte finns att få tag i
Barbro Lindgren, Max grav
Inger och Lasse Sandberg, Niklas Röda Dag och Pojken med de hundra bilarna
Pär Lagerkvist: Gäst hos verkligheten och Onda sagor
Inger Edelfeldt, Juliane och jag
Edith Unnerstad, Kastrullresan
Lennart Hellsing, Tankar om barnlitteraturen
Eva Bexell, Prostens barnbarn-serien
Hans Peterson, Jag vill inte, sa Sara
Inger och Lasse Sandberg, Vad är det som ryker?
Eva Eriksson, Tandresan

En del önskade titlar rensade jag bort eftersom de inte uppfyllde SBI:s krav: skrivna på svenska, äldre än 30 år och omöjliga att få tag i i handeln.
Jag återkommer när jag fått svar från Jan Hansson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar